CYKLOTRASY V TEKOVSKOM REGIÓNE

Prvá požičovňa MTB elektrobicyklov v Leviciach, v tekovskom regióne na úpätí Štiavnických vrchov. | Rezervácie na: +421 0948 570 370

Cyklotrasa: Skalné obydlia Brhlovce

Cyklotrasa: Levice / Námestie Hrdinov SNP - Krškany – Horšianska dolina – Žemberovce – Brhlovce – Kalinčiakovo - Levice
Začiatok cyklotrasy: 163 m n.m., najvyšší bod na trase - 276 m n.m.
Celková dĺžka: 38 km
Prevýšenie: 555 m
Potrebný čas: 5-7 hod. (v rátane času na obhliadky)
Lokalita: Levice – okolie
Odporúčaný elektrobicykel: horský elektrobicykel hardtail
Náročnosť: nenáročná
Stiahnut trasu: GPX file

Oblasť

V okolí Levíc sa nachádza množstvo zaujímavých miest z histórie, ktoré sa oplatí vidieť. A v spojení s výletom na elektrobicykli to môže byť veľmi príjemný zážitok. Táto trasa nás prevedie východnou časťou okolia Levíc, cez krásnu Horšiansku dolinu, pozrieme si kaštiele aj skalné obydlia.

Náročnosť cyklotrasy

Cyklotrasa je stredne náročná, vedie po asfaltových aj poľných cestách. Dĺžka trasy je 38 km s prevýšením 555 m. Celková čistá doba jazdy je asi 3 hodiny, ale určite si chcete pozrieť aj zaujímavosti, ktoré po ceste uvidíte, preto počítajte s celodenným výletom. Odporúčame použiť horský elektrobicykel.

Popis cyklotrasy - Skalné obydlia Brhlovce

Štartujeme v Leviciach z Námestia hrdinov smerom k nemocnici po ulici SNP. Pri nemocnici pokračujeme Družstevníckou ulicou smer Šahy. Za stavebninami odbočíme z hlavnej cesty do Tichej ulice, ktorá nás vyvedie na poľnú cestu smer na Krškany. Poľnou cestou sa dostaneme až na asfaltovú cestu, na ktorej sa vydáme vpravo do obce Krškany. V obci odbočíme po zjazde z kopca z hlavnej cesty kolmo vľavo, smer Horšianska dolina. Tu sa napojíme na značkovanú cyklotrasu, ktorá nás prevedie Horšianskou dolinou až do obce Horša.

Horšianska dolina je prvou zaujímavosťou tejto trasy. Jedná sa o neobyčajný geomorfologický útvar - dolina je hlboko zarezaná riečkou Sikenica do andezitového podložia Ipeľskej pahorkatiny s prudkými svahmi a miestami so stenami vysokými 20-30 m. Nachádza sa tu svojrázna teplomilná vegetácia so zriedkavými a vzácnymi druhmi. Územie je od roku 1976 národnou prírodnou rezerváciou.

Dolinou sa dostaneme do obce Horša, kde značkovaná cyklotrasa končí. Minieme odbočku (vľavo) na hlavnú cestu do Levíc a za ňou odbočíme vpravo cez most ponad riečku Sikenica a ďalej na cestičku cez Hrabinu do Žemberoviec. Po stúpaní cestička vychádza na pole kadiaľ nás postupne vyvedie na družštevnú asfaltku, na ktorej sa vydáme vpravo a dovedie nás do obce.

V Žemberovciach si môžete pozrieť neorománsko/secesno/klasicistický kaštieľ. Nachádza sa v juhozápadnej časti obce - Dolných Žemberovciach, v parku.

Zo Žemberoviec zamierime po ceste cez kopec smerom na juh, do Brhloviec. V Brhlovciach sa nachádzajú unikátne skalné obydlia. Jedná sa o komplex skalných príbytkov vytesaných do tufu, ako ochrana pred Turkami. Mnohé z týchto obydlí sú dodnes obývané, niektoré sa využívajú ako vínne pivnice. Tekovské múzeum v Leviciach tu zriadilo expozíciu, dokumentujúcu zvláštnu formu ľudového staviteľstva a bývania od konca 19. storočia po 50. roky 20. storočia. Za nízke vstupné sa môžete ocitnúť v miestnosti vysekanej do tufovej skaly a zároveň si prezrieť rôzne kamenné nástroje, ľudový nábytok, hrnčiarske výrobky či kuchynský inventár. Expozícia sa nachádza v uličke „Šurda" a je otvorená denne od 9-16,oo hod. v mesiacoch apríl-október. V zimných mesiacoch na požiadanie.

Z Brhloviec pokračujeme na juh, smer Levice. V obci Čankov sa napojíme na cestu 1.triedy, takže treba zvýšiť opatrnosť, jazdí tu viac áut. Našťastie tento úsek nie je dlhý. Vyšliapeme cez mierny kopec a spustíme sa do obce Kalinčiakovo. Za mostom (znovu cez riečku Sikenica), pri obchode odbočíme znovu po značkovanej cyklotrase doľava smer kúpalisko Margita. Po pravej strane si môžete pozrieť pôvodne barokový kaštieľ z 18. storočia. V roku 1820 bol klasicisticky prestavaný. Prehliadku expozícií v kaštieli si treba vopred dohodnúť.

Kúsok za Kalinčiakovom sa nachádza obľúbené kúpalisko, kde sa môžete v lete okúpať pred záverečným úsekom. Naša značkovaná cyklotrasa smeruje vpravo od kúpaliska ako asfaltová poľná cesta do kopca až k rozhľadni Šiklóš na vrchu Vápnik. Z rozhľadne je krásny výhľad na okolie. Dole pod rozhľadňou sa nachádza lom, kde sa ťažil travertín aj na vzácny mramor Ónyx.

Dole sa môžete dostať pomedzi vinice po značkovanej cyklotrase, ktorá vás dovedie až do Levíc. Druhá možnosť je pustiť sa strmšou starou cestou na hlavnú cestu. Na nej odbočíme vpravo a pokračujeme popod vinice cez staré Levice do mesta.

_______

Odpovede na ďalšie otázky nájdete na stránke Často pýtané otázky o požičiavaní horských elektrobicyklov.

Počasie zvykne byť vrtkavé, preto sa radšej pripravte na všetky varianty.
Prajeme vám prijemnú cyklotúru.

Tím - Život s bicyklom

P.S. Majte prosím na pamäti: Pre plnú vyťaženosť počas sezóny vám odporúčame predom si rezervovať správne veľkosti, typy a počet horských elektrobicyklov, detských bicyklov, či cyklosedačiek. Ideálne cez náš formulár, alebo telefonicky na +421 948 570 370 v čase našich prevádzkových hodín.

Fotogaléria | Cyklotrasa: Levice - Žemberovce - Brhlovce

Zanechajte Váš príspevok k článku

Podmienky pre pridanie príspevku nájdete tu! Vaša emailová adresa nebude publikovaná. Vyplnenie políčok s hviezdičkou* je povinné.