CYKLOTRASY V TEKOVSKOM REGIÓNE

Prvá požičovňa MTB elektrobicyklov v Leviciach, v tekovskom regióne na úpätí Štiavnických vrchov. | Rezervácie na: +421 0948 570 370

Cyklotrasa: Vodná nádrž Rakovec a chata Žuhračka

Cyklotrasa: Levice / Námestie Hrdinov SNP - Krížny Vrch - Podlužany - Nová Dedina - Brezina - Chata Žuhračka - Vodná nádrž Rakovec - Chata Žuhračka - Devičany - Drženický rybník - Drženice - Nová Dedina - Levice
Začiatok cyklotrasy: 163 m n.m., najvyšší bod na trase - 568 m n.m.
Celková dĺžka: 48 km
Prevýšenie: 735 m
Potrebný čas: 3-5 hod. (v rátane času na obhliadky)
Lokalita: Levice - okolie
Odporúčaný elektrobicykel: horský celoodpružený elektrobicykel
Náročnosť: stredne náročná
Stiahnut trasu: GPX file

Oblasť

Poznáte Štiavnické vrchy? Konkrétne časť nad Devičanmi kde sa nachádza chata Žuhračka? Z Levíc je to kúsok popri poli a kúsok po asfalte, ale potom nás čaká tvrdé kamenisté stúpanie. Ako stvorené pre ebike. Chata Žuhračka a o  kúsok ďalej nájdete sprístupnenú vodnú nádrž Rakovec. Cestou domov sa zastavíme na rybníku kde je príjemné miesto na oddych.

Náročnosť cyklotrasy

Cyklotrasa síce vedie popri poliach a na asfalte ale dostaneme sa na lesnú cestu kde nás čaká nespevnený terén. Dĺžka trasy je 47,49km s prevýšením 735 metrov. Celková doba jazdy sú približne 3,5 hodiny. Záleží aj od počasia a množstva miest ktoré plánujte po ceste navštíviť.

Popis cyklotrasy - Chata Žuhračka

Začiatok cyklotrasy je na Námestí Hrdinov v Leviciach z kadiaľ smerujeme po hlavnej ceste k Levickému hradu. Pri hrade odbočíme doprava a pri najbližšej križovatke v tvare Y sa tiež držíme vpravo a za chvíľu sme vonku z mesta. Ako to spoznáme? Po ľavej strane sa bude nachádzať Židovský cintorín ohradený kamenným múrom. Cintorín sa nachádza na hranici katastra mesta. Od cintorína pokračujeme stále rovno a pri najbližšej poľnej križovatke sa držíme v ľavo. Prichádzame do časti levíc kde sa nachádzajú vínne domčeky. Pokračujeme ešte kúsok po tejto cyklotrase / ceste až kým nezbadáme odbočku doprava do prudšieho kopca. Či sme správne zistíme až pri pohľade na Mariánsku kaplnku.

Mariánska kaplnka sa nachádza na severnom okraji viničného kopca Krížny vrch. Bola postavená v rokoch 1913 - 1914 zo zdrojov tunajších vinohradníkov a obyvateľov z Podlužian a Hronských Kľačian. Nad vchodom kaplnky sa týči malá vežička so zvoncom. Pred vchodom do kaplnky stojí kamenný poľný oltár.

Každoročne v nedeľu pred 15. augustom - sviatok Nanebovzatia Panny Márie - sa tu koná slávnostná omša a mariánska pobožnosť.

Od kaplnky pokračujeme ďalej po poľnej ceste do Podlužian. Z Podlužian sa presúvame necelé 4 kilometre po hlavnej ceste do Novej Dediny. Prejdeme až na koniec dediny kde nás pred veľkou križovatkou v tvare Y čaká odbočka z hlavnej cesty na vedľajšiu. Je to tam aj označené tabuľou smer Žuhračka. Tu prejdeme kúsok popri domčekoch a dostávame sa do lesa a začína stúpanie. Kto ide na elektrobicykli určite využije jeho podporu a spolu s ňou sa vyvezie až na vrch cesty ku závore.

Od závory sa schádza z asfaltovej cesty na lesnú. Keď sa lepšie pokukáte nájdete tu bielu značku na strome. Lesná cesta je tu len jedna takže ak z nej nezídete určite sa nestratíte. Prevezie vás vrcholmi kopcov medzi Novou Dedinou a Devičanmi. Terén spolu so stúpaním je tu celkom náročný a pokiaľ pred nedávnom pršalo bude to trošku náročnejšie a možno kúsok potlačíte. Zaujímavosťou je že prechádzate ponad strelnicu v Devičanoch, ktorú bohužiaľ kvôli stromom neuvidíte. Mierne klesanie po rozbitej ceste a dostávate sa na veľkú lúku. Z lúky pokračujeme do ľava kde sa napájame na asfaltovú cestu a púšťame sa z kopca. Pod kopcom nás čaká už spomínaná chata Žuhračka (440 m).

Chata Žuhračka bola postavená ako lovecký zámoček grófa Rudolfa von Schöllera. Patrí š.p. Lesy a slúži ako turistická ubytovňa nie ako reštaurácia. Je to pamätné miesto SNP. Je pri nej strelnica a obora.

Od chaty pokračujeme po zelenej turistickej značke smerom na Priesil. Asi po troch kilometroch sa dostávame k protipožiarnej vodnej nádrži Rakovec. Táto vodná plocha, ktorá sa nachádza hlboko v lese má svoju špecifickú atmosféru, pôsobí pohodovo a ukludňujúco. Protipožiarna nádrž Rakovec sa nachádza pod vrchom Priesil z južnej strany a bola vybudovaná len pred nedávnom. Tvoria ju dve jazierka, menšie horné jazierko je napájané potôčikom a z tohto preteká voda do dolného - väčšieho jazierka. Jazierka sú od seba oddelené hrádzou.

Z tohto bodu sa dá pokračovať na ďalšie dva smery ale my sa vraciame naspať k chate Žuhračka a vyšliapeme si hore kopec, poprípade pridáme podporu na elektrobicykli aby to krútilo ľahšie. Ako to už býva zvykom kto si vyšliape na kopec ten sa z neho môže spustiť dole. Tu sa otvárajú dve varianty, jedna bezpečnejšia je po asfaltovej ceste až do dediny Devičany a druhá je prudšia po lesnej zvážnici kde stále tečie voda. Trošku vody a blata neuškodí a tak sa spúšťame po lesnej cykloceste a odbáčame po turistickej značke doprava do lesa. Je to len kúsok za miestom kde sme vyšli na lúke. Po krátkom zjazdíku sa napojíte na asfaltku, ktorá vás privedie do dediny Devičany kde sa v obchodíku môžete občerstviť.

Z Devičian smerujeme po hlavnej ceste na Novú Dedinu ale pred koncom dediny odbáčame do ľava smer Drženický rybník. Zaujímavým miestom na oddych, či rybolov je Drženický rybník. Rybník bol vybudovaný 1 km severne od obce Drženice na Devičianskom potoku na spojnici troch katastrov Drženice, Devičany a Bátovce na rozlohe 6,7 ha. V súčasnosti ho obhospodaruje Miestna organizácia Slovenského rybárskeho zväzu v Leviciach. Nerybárov zaujme tiché prostredie a krásna príroda.

Od rybníka sa presúvame po asfaltke ďalej do dediny Drženice. Nachádzajú sa tu viničné domčeky s pivnicami, mnohé len málo upravené alebo v pôvodnom stave z konca 19. a začiatku 20. storočia. Z Benkovho vrchu je nádherný výhľad na Štiavnické pohorie a počas dobrej viditeľnosti vidieť odtiaľ veže 18 kostolov v okolitých obciach.

V cyklotrase pokračujeme po hlavej ceste až sa na koniec dediny kde sa napájame na spojnicu a smerujeme doprava na Novú Dedinu. Je to len kúsok dole kopcom a ste v Novej Dedine, na križovatke odbáčate vľavo a smerujete po známej ceste do Podlužian a krížom na Krížny vch.

Pomocete sa popri viničkách a vchádzate naspäť do Levíc.

_______

Odpovede na ďalšie otázky nájdete na stránke Často pýtané otázky o požičiavaní horských elektrobicyklov.

Počasie zvykne byť vrtkavé, preto sa radšej pripravte na všetky varianty.
Prajeme vám prijemnú cyklotúru.

Tím - Život s bicyklom

P.S. Majte prosím na pamäti: Pre plnú vyťaženosť počas sezóny vám odporúčame predom si rezervovať správne veľkosti, typy a počet horských elektrobicyklov, detských bicyklov, či cyklosedačiek. Ideálne cez náš formulár, alebo telefonicky na +421 948 570 370 v čase našich prevádzkových hodín.

Fotogaléria | Cyklotrasa: Levice - Žuhračka - Drženice - Levice

Zanechajte Váš príspevok k článku

Podmienky pre pridanie príspevku nájdete tu! Vaša emailová adresa nebude publikovaná. Vyplnenie políčok s hviezdičkou* je povinné.